Wednesday 23 April 2008

Tutorial around a tag

Rue de l'amelier / Rue du Roi René / Rue du chapeau rougePhotography is an interesting thing : a photo is never neutral. The angle you choose, the distance, light and perspective all contribute to giving it a special character, power or meaning. Here are three takes on the same graffiti I found in various parts of town. The top one is by far the most powerful in my opinion.

La photographie, c'est vraiment intéressant : une photo n'est jamais neutre. L'angle que vous choisissez, la distance, la perspective et la lumière, sont autant de variables qui vont donner à votre photo son caractère, sa force ou son sens. Voici trois approches du même tag trouvé dans trois rues différentes. La première est de loin la plus puissante à mon avis. Elle a un vrai effet coup de poing.
The second is more about the textured coloured wall and the shadows cast by the roof but there is a certain graphic quality to it, although probably too symmetrical.

La seconde nous parle surtout de la texture et de la couleur du mur ainsi que de l'ombre ondulée du toit mais elle a une certaine qualité graphique - sans doute trop symétrique.
In the third, the details of the graffiti itself are completely lost but you get the atmosphere of the narrow street in which it sits. Each photo definitely tells a different story, don't you think?

Dans la troisième, on perd complètement le détail du dessin lui-même mais on y gagne l'atmosphère de la rue étroite où il est situé. Chaque photo raconte une histoire différente, vous ne trouvez pas ?

26 comments:

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Livros e Revistas, I hope you enjoy. The address is http://livros-e-revistas.blogspot.com. A hug.

OrganicPix.com said...

I tend to favor the second tag, where you have caught it under the shaded awning - the way the eyes stare into the distance is also a little more sinister to me :-o

Anonymous said...

mi femme, mi homme, une chair guevara, lapidaire, onirique, accrochant le regard vague et funeste des errances urbaines

Sakiwi said...

This is a very insightful post. It shows the importance of context - the immediate and broader environment!

Olivier said...

c'est pas trop la lumière, mais l'angle que je trouve interressant, surtout la perspective de la première , jamais je n'aurais pense qu'il y avait une ruelle entre le portrait et la gouttière

Anonymous said...

Olivier il n'y a pas de ruelle entre le portrait et la gouttière. Ce n'est pas le même lieu.

Jilly said...

For a moment, I thought, like Olivier, that we were looking at the same image in the same place but taken from a different angle but I see they are different. You are so right, the same image is so different in each place and in the way you've presented it, cropped the photos etc.

Funnily enough I am talking about photography in a similar context - not quite - today on Menton DP with images of a girl.

Photography is amazing, isn't it? How the same subject can appear so different from one photo to another.

claude said...

Je suis anti-tags mais celui là me parle. Je vais peut-être dire une bêtise, mais j'ai l'impression qu'il est fait au pochoir. Je le trouve très beau !

Cergie said...

Je ne peux que t'approuver (hormis que je présume que ce n'est pas un tag mais un pochoir). C'est pour cela parfois qu'il est difficile de choisir la photo à mettre qui exprime différemment suivant le cadrage (en gros plan ou in situ), l'éclairage (plus ou moins chaud)
Personnellement, j'aime ici celle où l'on voit ce visage inquiétant si petit tout en bas. Alors de toute façon, ensuite entre en jeu celui qui regarde et voit telle ou telle chose que parfois le photographe n'aura pas vu ou ressentira à l'aulne de son état d'esprit de l'instant (berk ou woaw !) par exemple suivant qu'on a tagué ton mur ou que tu viens de voir une expo)

PeterParis said...

Je vois que les opinions varient! J'opte pour la deuxième! ... mais, comme tu dis, ça dépénd ce qu'on veut mettre en valeur! (C'est comme ça qu'on peut "tricher" quand on fait des photos.)

Marguerite-marie said...

c'est fou ce qu'on a de quoi dire quand on reste absentquelques jours. Tout est absolument supern je suis incapable de porter un jugement sur la manière de prendre telle ou telle photo...j'aime ou non, c'est tout je dois dire que j'aime ta façon de voir.

Marguerite-marie said...

erratum: superbe

Anonymous said...

Claude and Cergie are right, it's a stencil rather than a tag, and I believe the author's intentions are definitely artistic. My photos are the next step along the creative line since they show my own outlook on his work.

Claude et Cergie ont raison, il s'agit d'un pochoir et non d'un tag et ça ne fait aucun doute que l'auteur a des intentions artistiques. Mes photos prolongent sa démarche puisque j'ajoute ma subjectivité artistique à la sienne.

Anonymous said...

Stencils are nice sometimes but it depends on the subject.

From a stencil to "art" is beyond my imagination no matter where the camera is located.

MmeBenaut said...

So true but I like the third one better perhaps because it is not only discreet but it shows the angle of the face better. She looks like a female version of Che!
I'm in blue now too. lol

Thérèse said...

Trois belles approches, trois plans. Les couleurs contrastantes de la deuxième m'attirent. Message gratuit? Cette petite "finale" à gauche dicte le tout.

Anonymous said...

La première a effectivement un effet coup de poing assez fort. Je viens d'ailleurs de le ramasser en pleine figure et j'ai basculé de ma chaise. Mon nez est en piteux état. Je vais porter plainte pour coups et blessures. Le pape viendra peut-être vous absoudre mais cela n'est pas sûr. Priez pour votre âme pendant qu'il est encore temps. Personnellement je préfère la dernière photo, elle est plus sage, elle me fait moins mal. Bonne soirée

Chuck Pefley said...

Oh so true. Then add the variables possible in post processing...... Great post today!

Technodoll said...

Nathalie, you have a magic eye... truly three very different photos with one common linking element.

Je préfère la première prise de vue, mais les deux autres sont autant intéressantes... bravo!

Tomate Farcie said...

Tout à fait d'accord. Le No. 3 me tente le plus, cependant, car c'est la rue autour qui me parle.

Pod said...

i like the bottom one. because i like little things. that's why i like you.
and i like bottoms too
;0o

George Townboy said...

I think I just got an education in photography between this post and the first I read (Les glycines) ... thank you!! I love all the photos, but agree the top is the most powerful.

Is this a graffiti artist intent on covering your city with his/her trademark?

Anonymous said...

Nathalie,

Just revisited your site ... grrrrrrrrrrrrreat photographs.

John in Turramurra, Sydney

Uma por Dia said...

I agree. Next time I'll try more angles!

Bobby D. said...

I agree with Pod, I fell in love with the little one right away. I enjoyed this post very much.

Anonymous said...

You are right about photos not being neutral. This is because they are (normally) selective and partial on the part of the photographer. The surprising thing about some photographs is not that the photographer took this shot, but that they could have taken a thousand different shots. This in my view view is what differentiates a certain type of photography from other art in that it is selective as opposed to creative - like these ones. Pushed, I would pick the last one. First one has more immediate impact, second one is prettier, third one makes you think a bit more - allows different approaches and interpretations. So here we have a situation where the relationship between the photographer and the audience illustrates my point. Only in the last one do we start to ask questions such as "why did she put the graffiti as a small subordinate part of the composition?"

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