Monday 7 September 2009

Tournesols

CoustelletImages from yesterday's Sunday farmers market at Coustellet, some 20 kilometres east of Avignon. Sunflowers make for colourful bunches ! They're called tournesols in French, which litterally translates as "turn-sun" - you get the meaning.

Prises hier, des images du marché paysan de Coustellet à environ 20 km à l'est d'Avignon. Les tournesols font des bouquets bien colorés !
In the country, most sunflowers look like those above : head down, drying up and turning to seed. However this week I found the field below where the flowers were just coming out. How come so late in season ? Perhaps precisely because they are grown for the flower rather than for the oil ?

Dans la campagne, la plupart des tournesols ressemblent à ceux de ma photo ci-dessus : se fanant tête baissée et tournant en graine. Mais j'ai trouvé cette semaine le champ ci-dessous où les fleurs étaient à peine en train de sortir. Ca me semble très en retard - mais peut-être ces tournesols sont-ils précisément cultivés pour les fleurs et non pour leur huile ?

32 comments:

Anonymous said...

Aren't sunflowers such bright and happy flowers - a sure sign of summer.

Jilly said...

Wonderful shots and yes, as Rob says, such bright and happy flowers. I particularly love the last shot.

Qoshni said...

Hello from UZBEKISTAN!!!
Could you visit my blog http://qoshni.blogspot.com/
in order that the flag of your country, will be added to the index of my visitors?
Thank you for your support

Anonymous said...

The turning sun of the flowers reminds that Summer is now on its way into Fall.

said...

Ensoleillée said...

Soleil - Il est joli ton soleil !

alice said...

Je crois que ce ne sont pas les mêmes espèces, certains tournesols -énormes- vont donner des graines et donc de l'huile, d'autres -plus petits et moins hauts- sont cultivés pour leurs fleurs. Bonne soirée!

AnneduSud said...

Alice a sans doute raison car de ce coté ci du Rhône, je confirme qu'ils sont bien semblables à ceux de la deuxième photo! Et ça me fait toujours un petit pincement au coeur, ils ont vraiment l'air tout triste...

Anonymous said...

Que c'est môche un champ de tournesols arrivé à maturité: une mer marronasse qui ne donne pas envie de rigoler ni d'en consommer l'huile. Restos en à l'olivié...

jeff said...

Les tournesols chers à Vincent ! Encore un nom emprunté à ces chers italiens... "Girasole" ! Je trouve d'ailleurs girasole bien plus joli que tournesol !
Van gogh les a peint comme s'il s'agissait d'entités vivantes et à y bien regarder... les tournesols de tes photos ont chacun une personnalité différente !
Je les trouve magnifiques en bouquet... en huile, j'avoue que c'est moins poétique et préfère le goût de celle de l'olive !
Mais en fait Nathalie... es-tu "tournesol" ? Est-ce qu'on peut facilement te faire tourner la tête comme ces belles fleurs ?...
Paranthèse : J'adore ta photo où on voit ces braves tournesols la tête vers le bas ! Trop de soleil les a rendu timides et résignés à être cueillis ?...

Ton article apporte du soleil et une bonne touche d'optimisme...
ça fait du bien avec cette rentrée, dure rentrée ! ! !

Bises Nathalie !
A bientôt "Girasole"...;-)

Unknown said...

bonjour chère Nathalie,magnifique photo pleine de bonheur
C'est comme acheter les journées ensoleillés mais,...

well to put it this way.. for a few years before blogger I was in another journal and I used to always use this expression, but then I quit because I thought it was funny but I thought maybe I am making people feel uncomfortable ha ha but I will say it once here.

Yes it was like buying a sunny day but then I am such a fucking perv.ha ha.

ha ha. I hope you enjoyed that Nathalie ha ha.or maybe you will have to start using that delete button. ha ha.

Quand j'étais une petite fille on mangeait les paquets de tournesols j'ai aimé le goût dans ma bouche mais je n'aimais pas de l'avaler, j'imaginais que j'avalais un morceua de tronc de l'arbre c'est rugueux.

belle journée. WEll tata, I am off to Jerusalem. I wonder if Jerusalem is ready for my expression. ha ha. Probably not.

Unknown said...

bien je veut dire on mangeait les graines des tournesols.Il faut éclaircir, un commentaire bizzare c'est assez.... ha ha.

Nathalie H.D. said...

Mirae, I love your idea of buying a sunny day. That's fun!
And now you say you're off to Jerusalem! How's that for an amazing trip. I'm sure it will give you lots to see and lots to think about. Enjoy!

Unknown said...

Merci Nathalie, belle journée ensolleillée à vous aussi.
Phew, I passed censorship.haha.Iknew I would ha ha.

yvelinoise said...

Petit chapeau, lunettes, il ne lui manque que la moustache et la barbiche pour ressembler au professeur Tournesol ;-)
http://www.tintinmilou.free.fr/characters/images/tournesol.gif

Dina said...

Hi Nathalie, I'm hopping over into your sunflower fields from Jerusalem. Whether yellow or brown, they are a lovely flower to look up to.

Nathalie H.D. said...

Dina I was thinking of you when Mirae mentioned Jerusalem. Nice to have your visit. I'm off to your place now!

ratatouille's archives said...

Bonjour! Nathalie,
What beautiful photographs of Sunflowers...being an artist, I immediately thought of
artist Vincent Van Gogh, upon entering your blog.
Merci, for sharing!
DeeDee ;-D

Nathalie H.D. said...

Yvelinoise, un professeur Tournesol jeune alors ?

DeeDee - Van Gogh, yes of course. He worked in the region as you know :-)

kurara said...

How beautiful sunflowers!
They are good in the field or the market. Aren't they?
In the picture at the bottom, there is a house(?),what is it for? It's something puzzling.

Owen said...

Ahh Nathalie, you are so lucky to live in a region where sunflowers abound, I don't think they grow so late in the season in these northern parts... although I have seen some fields around here... anyway, I love sunflowers, especially the giant variety that grows about two meters tall, with a flower about a foot or more across...

Thérèse said...

Bien variés les tournesols que tu nous présentes. Etant rentrée d'Europe fin juin et tétue comme je suis j'ai planté cinq variétés de tournesols...(une centaine de graines) résultat à ce jour: trois tournesol ont fleuri et j'attends la floraison des deux autres pour prendre une photo finale! Et si tu savais le mal que je me donne chaque jour... lol.

Unknown said...

Nathalie, eh vous comprenez sans doute je visite Jerusalem comme je visite Avignon... ha ha c'est tout à fait la même sorte de voyage eh..on ne sait jamais ce que les gens vont croire.ha ha. hugs.eh vous comprenez.c'est le cyber travelling ha ha.non pas les holograms ha ha non plus.

Unknown said...

vous savez Nathalie, je reste ici comme un parfait petit inukshuk.

Nathalie said...

Ah Mirae, j'ai cru que vous alliez vraiment prendre l'avion pour Jerusalem. Mais c'est vrai que le voyage virtuel c'est déjà extraordinaire :-)

Nathalie said...

Bambi, the house is actually inhabited. The shutters are closed but I think it's only to protect from the morning sun because all other windows on the southern side were open. It looks like a retired couple lives there. I saw an old man working on his veggie patch in the front garden, he said hello as I walked past. I believe this field does not belong to them but to another large farmhouse which I saw further down the lane.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Avignon-hilarant et mignon le petit soleil.

said...

Unknown said...

oh là là. juste pour moi.merci.

Marie-Noyale said...

De ces 3 photos la derniere est ma preferee..
les volets clos de la maison..
les fleurs elles, n'en ratent pas une minute, de ce soleil!!

Lylah Ledner said...

wonderful simply wonderful. i'm enjoying an evening cup of coffee while perusing your wonderful pictures and journey.

blessings...lylah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails