Wednesday 10 February 2010

La DS, the goddess

Avignon, route de MarseilleWhen I was a child my father had a Citroen DS. It only occurred to me recently that DS is pronounced déesse, which means goddess in French - amazing how the most obvious things sometimes elude you!
My dad actually had three of them in a row over a period of ten years or so: in the seventies it was the only French car that would accommodate in style a family of four kids. We were lucky that none of us was prone to motion sickness because the DS was renown for providing a nauseous ride to back seat passengers. To me this car is a nice memory so when I saw this one stopped at the traffic lights at one of Avignon's major intersections last Sunday I just had to grab my camera. Looking at the photo now, I am struck by its bold "subject in the middle" composition and I find the hyperrealistic feel to this urban landscape slightly disturbing, don't you?

Quand j'étais petite mon père avait une DS Citroën. Ce n'est que tout récemment que j'ai compris que DS se prononce déesse, ce qui donne un sens supplémentaire au nom. Je ne m'en étais jamais aperçue, ai-je un QI inférieur à la moyenne ? En fait mon père a eu trois DS à la suite sur une période d'environ dix ans. Au début des années soixante-dix c'était la seule voiture française capable d'accueillir avec classe une famille de quatre enfants. Aucune de nous n'était malade en voiture et c'est une chance car la DS avait la réputation de rendre nauséeux les passagers arrière. La DS reste pour moi un bon souvenir alors quand j'ai vu celle-ci arrêtée au feu du grand carrefour de la route de Marseille dimanche dernier j'ai aussitôt dégainé mon APN. En étudiant cette photo maintenant je suis saisie par la bizarre raideur de sa composition avec le sujet planté au milieu, et je trouve l'atmosphère hyperréaliste de ce paysage urbain légèrement perturbant ; qu'en pensez-vous ?

24 comments:

Nathalie H.D. said...

I'm sure some post processing could have further enhanced the hyperrealistic feel to this photo !

Je suis sûre qu'un traitement digital de cette photo aurait pu encore en accentuer l'aspect hyperréaliste.

Leon Sims said...

A DS also found its way into my garage in years gone by. We infact did call them the Goddess in Australia. Mine was red with a white roof and I loved it because it was different to the local Fords and Holdens. They certainly stand out in the crowd with so few on the roads today.
Leon

Kim said...

I have such a fondness for these beauties! How fun to know your childhood transportation was in these for many years. I like your photo just as it is. :-)
-Kim

Brigetoun said...

belle rareté mais je regrette un peu la couleur (jolie pourtant et qui lui va bien, mais je suis puriste)

Virginia said...

Oh Nathalie, glad to see that you occasionally have misgivings about your composition! :) I'm teaching a small photography class and we've talked about the "RULE OF THIRDS". Well it's ok to break the rules when you have to.
V

Anonymous said...

I love that sea-foam green color. And the signage is just perfect. Might be one of my favorite photos. :-)

chri said...

J'ai cru que tu avais publié une image "d'époque"!
Avec les DS, il y a eu aussi les ID...

MATHILDE PRIMAVERA said...

Waouh, on dirait que je suis redevenue une enfant en regardant ta photo, replongée dans un autre temps ! En plus, il ne fallait pas la louper celle-là de prise !
Mais bon sang, pourquoi le conducteur de cette "déesse" reluque ses genoux en conduisant ?

ratatouille's archives said...

Bonjour! Nathalie,

Unfortunately, I'am not able to comment on cars ...Because I don't drive yet...Therefore, I pay no attention to cars model/make...
... On the other hand, even though I love photography...I'am not a photographer.

Hence, the reason I need photographers to explain composition to me!
Merci de partager...the very interesting photograph of the car similar to your père's / father's Citroen DS (déesse.)

DeeDee ;-D

Nathalie H.D. said...

Virginia I subscribe to the DPS (Digital Photography School)newsletter and they give their readers weekly assignments : one of them a few weeks was breaking the 'rule of thirds' and putting your subject smack in the middle. I think this photo would have qualified brilliantly for that assignment.

Brigetoun je suis d'accord, ce vert ne va pas du tout. Mon père a d'abord eu une ID blanche puis deux DS métallisées mais je n'arrive pas à me souvenir si c'était argent ou or. Il faudra que je demande à ma maman ou à mes soeurs.

Mathilde, il ne conduisait pas, il était arrêté au feu rouge - avec une bonne distance de sécurité je dois dire ! :-)))

claude said...

Etait-ce une 19 ou une 21 ?
J'ai fais un court voyage en DS de Sérignan à l'Hopital de Beziers, après une chute de cheval. J'avais tellement mal au derrière que je ne me suis pas apercue qu'elle était confortable.
Par contre un DS roulant entre deux rangées de muriers-platanes, c'est mieux que du béton mais on ne choisit pas toujours le décor qui sera autour de quelque chose qui a attiré l'oeil de notre APN.
Pour la petite histoire, mon père a eu une Dina Panhard bleue ciel.

Fardoise said...

Elle me fait penser à Trafic de Jacques Tati, ce côté hyperréaliste. Mon père a eu aussi une DS, et il est passé à le CX ensuite, mais rien à voir. Comme son nom l'indique la déesse est une voiture de légende.

Michel Benoit said...

Effectivement, on dirait que cette photo est une peinture de David Hockney.

Quant à la couleur froide, c'est normal, c'est marqué.

PeterParis said...

My dad had also two of this. Not so common in Sweden. I inherited one. Altogether I guess it stayed in the family some ten years, never any serious trouble and just fantastic to drive on snow!!

AnneduSud said...

"La photographie ne devait pas être source d'émotion."
C'est bien ça, la première réflexion que je me suis faite, c'est que cette photo était glaçante.
C'est la top voiture de mon homme, mais certainement pas la mienne.

Anonymous said...

Disturbing?
Only in the sense that the picture perfectly captures our time and place in the world today.
One of your best really.

Jim

yvelinoise said...

Est-ce bien une DS ?
la différence n'est pas toujours évidente
il me semble que la DS à le popotin plus "pointu"
alors que l'ID l'a plus arrondi...

LE SITE de la DS

Michel Benoit said...

Je dirais DS, même si je trouve l'avant, et notamment les phares, un peu curieux...

Nathalie nous jouerait-elle un tour ?

Richard said...

"It only occurred to me recently that DS is pronounced déesse, which means goddess in French - amazing how the most obvious things sometimes elude you."

Isn't THAT the truth? Imagine how it is when you DON'T speak the language? When I first arrived in France I didn't speak the language at all. In Antibes I would see lots of tour buses and most had the cryptic "K7" on them. I also saw the mysterious "K7" on music store windows but it made absolutely no sense to me.

When the boat I was running moved from Antibes to Golfe Juan my girlfriend and I would drive daily back to Antibes after work for sundowners with our friends there. We would travel on RN7 to and fro.

Over time I began to absorb the language, since my girlfriend who was from Dunkerque spoke very little English. Naturally I pronounced the name of the road as the natives did...Ere En Set (American English phonetics) and then one day, out of the blue, it hit me! Of course!! "K7" was CASSETTE!!!

jeff said...

Mais où est donc passé Jacques tati ?...:)
Cette photo change radicalement des paysages enneigés que tu nous a montré depuis quelques jours !
Tu es une sacrée photographe tout de même ! Tu sais Nathalie, en photo, il y a parfois des hasards, mais c'est rare ! Tu as une acuité visuelle très pointue et comme c'est beau lorsque tu nous la fais partager...
Cette photo a quelque chose effectivement de surnaturel... les couleurs, la voiture, l'enseigne de la "boîte" qui est derrière... Cette ombre de panneau qui semble jouer avec cette DS qui glisse sur la chaussée...
C'est vrai, tu pourrais traiter tes photos pour en utiliser la couleur à bon escient ! Ici, l'aspect froid, insolite aurait, peut-être, mérité un traitement "à ta façon" pour en faire ressortir les couleurs, les lignes, la géométrie de cette "image"... mais pour qu'est-ce que j'en dis ! ! !...;)

Bises Nathalie...
Chez moi, c'était les 404 qui défilaient au gré des saisons...:)

Ciao...;)

crederae said...

Magnifique chère Nathalie, ce voyage de temps- alors on pense aussi de tous les amours de nos vies des autos, des personnes ha ha etc.

Voici une carte de la st.valentin dans la poste la plus récente de mon blog pour vous et les blogs très adorable qui me donne beaucoup de plaisirs.c'est 2 ans de plaisir à cet blog merci Nathalie,tu es au top de la liste.

Joyeuse SAint Valentin

BISES pour toujours888888888888888

Nathalie H.D. said...

Peter - je n'aurais jamais imaginé que la DS avait un bon comportement sur la neige!

Michel - mais non, les phares ne sont pas trafiqués, ils sont bien tels que je me les remémore de mon enfance !

Richard - what a great story

Jeff - merci pour le compliment

Jilly said...

Fascinating about the word DS and how it is pronounced and therefore the meaning. Weirdly, for me, this has the feel of an American landscape even tho I know it's a French card and French words. There's just something about it which I can't explain.

re the thirds well, well it seems to me you've not broken it totally because you have the line of writing, the car and then the shadow and each is roughly a third of the photo.

Louis la Vache said...

Great photo and post, Natalie!
The 'goddess' is good for the snow because of the famous Citroën traction avant. The nausea-producing ride in the back seat may be because of the lack of rear overhang behind the seat. Had the wheelbase been even 15 cm longer, with the rear wheels accordingly further back, the pitch of the ride in the back seat would have been reduced. Room in the coffre (Br. Engl: boot; Am. Eng: trunk) would have been greater, but the over-all proportions of the car would have been thrown off. Perhaps Citroën gambled that the number of times the cars would actually have passengers in the rear would be few in comparison to the number for the front. The DS design has stood the test of time. It still looks good wheras that can't be said of most other cars of its era.

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