Thursday 11 March 2010

Aujourd'hui je l'ai fait

Route de Marseille"Today I did it
and I'm still thinking about it."
She did it? But what is "it"? The ad gives no clue but if you're like a majority of French people, a straight answer comes to mind and it's a naughty one. No doubt there's a twist though ; I suspect this is a clever two-tier campaign whose first set of ads is designed to arouse our interest before the second batch delivers the message. Realistically, someone is trying to sell us something. We'll soon find out who and what - I'll keep you posted - but in the mean time would you like to try and guess? Some other billboards bore captions such as "Today I did it and it was fantastic" and (showing a young male character) "Today I did it with my best friend". So - any ideas?
Note: Today is the 5th anniversary of Eric Tenin's excellent blog Paris Daily Photo. Eric's "one photo a day of my city" concept is what gave birth to the now huge City Daily Photo network. From us all to whom Eric was and still is an inspiration, a big happy birthday PDP ! Congratulations to a great guy who has spread a lot of friendship and inspiration around the globe since his first post in 2005 ! To see thumbnail photos of all blogs participating in this massive event, please click here.
Aujourd'hui je l'ai fait
et j'y pense encore
Elle l'a fait ? Fait quoi ? La pub n'en dit rien mais pour une majorité de français la réponse est automatique et éveille un sourire. Il ne fait aucune doute qu'il s'agit d'une campagne publicitaire en deux temps dont le premier volet doit aiguiser notre curiosité avant qu'un deuxième volet nous livre la clé. On veut nous vendre quelque chose, c'est sûr. Mais qui et quoi ? Nous aurons sûrement la réponse bientôt, je vous tiendrai au courant. En attendant, voulez-vous essayer de deviner ? Pour vous aider (ou pas) sachez que quelques-uns des autres messages disaient "aujourd'hui je l'ai fait... et c'était formidable" et (montrant un jeune homme) "aujourd'hui je l'ai fait... avec mon meilleur ami". Alors, des idées ?
Note : aujourd'hui est le cinquième anniversaire de Paris Daily Photo,
l'excellent blog d'Eric Tenin. Eric est celui qui a initié le concept "une photo par jour de ma ville" et qui en invitant des centaines d'autres à le rejoindre à donné naissance au réseau "City Daily Photo". Tous ceux pour qui Eric est une inspiration se joignent à moi pour souhaiter un bon anniversaire à PDP. Merci et bravo Eric d'avoir lancé autant d'amitié et d'enthousiasme autour du monde ! Pour voir la liste de tous les blogs participant à cet événement, cliquez ici.

23 comments:

Thérèse said...

Mais c'est coquin ton truc! On aura la suite demain j'espère?
C'est gentil de rappeler les débuts de PDP car nous aussi, les autres bloggeurs, savons en profiter...

Kim said...

Well, of course today I did it! I visited Nathalie's Avignon Daily Photo, and I checked in on the fabulous Mr. Tenin's Paris Daily Photo to wish him a happy 5th blogoversary. . .and it felt great :-). It's an addiction I can live with ;^).
-Kim

Dina said...

Maybe what she did was to post to her blog? :) We all do it, everyday, thanks to Eric's idea.

Michel Benoit said...

Il y a bien trop de choses à faire...
Je renonce à soumettre une hypothèse.
En tout cas, toi, ça t'a plu ! ;)

Bergson said...

ça doit être les blogueur qui ont posté une photo.
ou alors des automobiliste qui ont pu se payer un litre de carburant ;-)

Jilly said...

Well how interesting. I look forward too to knowing what this is all about. And I love your tribute to Eric. Think - we'd never have met but for him and I'd be all the poorer for it. love J x

chri said...

Je vais être direct: Quand on saura, on s'apercevra du côté beaucoup moins glamour que cela présage!!! Et qui confirme: publicitaires égale menteurs!

claude said...

C'est une campagne de pub très enigmatique et légèrement coquin comme dis Thérèse.
Je suis allée souhaiter l'anniversaire du blog de Déric !!!

Adam said...

Ils ont déjà revellé la suite à Paris et c'est pas très intéressant. C'est pour la Banque ING (Pays Bas) et ces gens sont très excités d'avoir ouvert un compte!

Eric Tenin said...

Moi aussi je l'ai fait ! J'ai réussi à tenir 5 ans LOL.

Merci pour ton petit mot Nathalie ;-)

Nathalie H.D. said...

Adam :-((((

Adam revealed it all: the second part of the campaign is already out in Paris and what these people have done is.... open a bank account with ING DIRECT. I knew the answer wouldn't be half the fun promised but geeeez this is so un-glamorous!
We know that advertising is always about lying, don't we?

Nathalie H.D. said...

Adam - les parisens sont en avance sur la province (euh pardon, les régions !) et voilà tu a révélé la triste vérité de la pub :-((((

On est déçus mais c'est normal. Chris nous a rappelé les limites de la publicité !!!

jeandler said...

S'il n'y avait pas eu une histoire d'argent...
Dommage, le rêve tourne court!
On nous vole même cette possibilité: surtout ne rêvez pas, c'est dangereux!

Adam said...

Sorry, Nathalie, I now realise that I have perhaps spoiled the element of surprise you were planning! In Paris there only seemed to be about 3 days between the two posters (you can see the result here: http://www.ingdirect.fr/).

It's true that this kind of publicity always results in a feeling of anti-climax, so I'm not sure if it works at all. Years ago there was the 'demain j'enleve le bas' campaign, but does anybody remember what they were actually advertising?

Nathalie H.D. said...

Adam no I don't think you spoiled it at all! I wouldn't have wanted to do a second post on this topic just to say what the ad was about so we might as well let it out now. Plus I took my photos 3 days ago - perhaps the answer is out in Avignon too?

Of course I thought of "demain j'enlève le bas" when I saw this ad. But you're right, few people remember that the ad was for "Avenir, the advertising agency that always holds its promises".

crederae said...

Nathalie, it was fun guessing anyway.
It could have been a bigger let down it could have been her new flavour of toothpaste.haha.

Michel Benoit said...

À propos, j'ai oublié de vous dire :
aujourd'hui, je ne l'ai pas fait !
:(

Fardoise said...

Moi non plus, car je sais de quoi il s'agit et ce n'est ni coquin, ni glamour. La publicité est bien mieux que le produit, comme c'est souvent le cas. Mais je ne dirai rien, je ne veux pas gâcher.

Virginia said...

Oh Nathalie this is yet another thing I love about France. Oh the delightful guess...........I'm smiling!
v

claude said...

Dis donc ! Bichel est passé par mon blog, C'est sympa, hein !

Ténèbres à la lumière... said...

Nathalie said,
So - any ideas?

Bonjour! Nathalie,
No! I will wait for your answer...Nathalie, thanks for the links too!
Merci,
DeeDee ;-D

Petrea Burchard said...

Parfait! A wonderful tribute to Eric.

Nathalie H.D. said...

And for those wondering about the current prices of petrol (gas) at the station here - some crucial digits are missing because of the lamppost in front of the sign, here they are :
Premium Unleaded 98 : 1.42 a litre
Regular Unleaded 95 : 1.32 a litre
Premium Diesel : 1.20 a litre
Regular Diesel : 1.16 a litre

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