Monday 29 November 2010

Post processing?

Villeneuve lès Avignon
I'm only in the very early stages of understanding post processing - mastering it is a long way away. On this rainy weekend I used a nice but rather bland bird's eye view of Villeneuve lès Avignon rooftops to make basic experiments with a variety of artistic filters in the Photofiltre Studio X software - by order of appearance : watercolors, pointillism, and sanguine outlines. The very bottom picture is my original shot. Can you tell me which image you like best and why? I welcome your advice and opinion.Je n'en suis qu'aux balbutiement en matière de traitement d'image, je suis loin d'en maitriser les subtilités. En ce week-end pluvieux j'ai utilisé une vue plongeante sur les toits de Villeneuve lès Avignon, belle mais un peu fade, pour faire des expériences de base avec les filtres artistiques proposés par mon logiciel Photofiltre Studio X - respectivement par ordre d'apparition : aquarelle, pointillisme et dessin au trait à la sanguine. La dernière photo est mon original sans retouche. Pouvez-vous me dire quelle image vous préférez et pourquoi ? Vos conseils et avis seront les bienvenus.

32 comments:

Owen said...

Hi Nathalie, of the three, I like the first one the best, it seems the most "naturally" altered, softer, if that makes sense... something a little less natural in the pointilism version, and the third one doesn't seem much different from the original, just a little darker, if we didn't have the original to compare it to, I might not have guessed it was processed.

Now I'd like to see the radioactive x-ray version !
:-)

Have a good week, hope it is warmer in Avignon than it is here near Paris...

Nathalie said...

Oui Owen, la première est également ma préférée. J'ai changé la troisième image pour mettre une version un peu plus poussée de la fonction "trait à la sanguine" pour que tu voies la différence avec l'original.

Quand à la fonction 'négatif' elle ne donne vraiment rien d'intéressant sur cette image...

crederae said...

bonjour chère Nathalie, wow I love all four- they are all a new vision and all four bring a different kind of viewing experience and pleasure including the original.
I think if you have a fixed standard in mind you lose out.You can start out with wanting something but then accidents in art or deviations from what is intended can be so enriching.

In any case I don't really see what difference it makes what other people like you are the artist -what pleases you is the most important.

Well I suppose if you wanted to sell these works but 4 or 5 opinions that you receive here isn't what the masses think ofcourse and there is such varied taste out there

juste pour la conversation...perhaps then.

art is evasive and aesthetics even more so.

beautiful work Nathalie,and don't ever change anything because of someone else's suggestion.
see you on my next blogging.

love and hugs

Brigetoun said...

en tant que photo de Villeneuve : la première. Pour l'image dans l'absolu la troisième : harmonie douce, unité

Virginia said...

N,
I'm not a huge fan of the many effects that are available . Perhaps I'm still of the old school ! Imagine that! ha I love the last , most natural one but I might have pushed it a little warmer. THe one above it is also pleasing. We all have our tastes and I think we find our own style. I hope I will always be open to what the artist feels is their intent.
V

Dina said...

I'm no help because I like all three variations. It looks like you are having fun with this new software.
The radishes are kinda scary, LOL.

nathalie said...

Crederae of course you're right, the artist isn't there to please the public but to work his or her own way through art. Whatever pleases him or her is right.

But in this case it's more of a case study really so the purpose of having three distinctly different results was important. It was a fun exercise and I learned a lot in the process.

chri said...

Pour moi aussi ce sera la première mais il ne faudrait à mon avis que des toits et supprimer le plus possible la rangée d'arbre et d'horizon ...
(En général je ne suis pas fan de tout ce que proposent les logiciels de retouche à part pour supprimer les tâches, éclairer certaines images ou redresser des horizons penchés!))

nathalie said...

Chri oui, les retouches dont tu parles sont celles que je pratique d'habitude. Là j'ai eu envie de comprendre comment fonctionne un calque et d'explorer les fonctions jusque là inconnues.
Curiosité quand tu nous tiens...
je tiens la curiosité intellectuelle et humaine comme une des plus grandes qualités qui soient - pour l'ouverture sur le monde, pas dans un sens fouineur évidemment)

Jilly said...

I absolutely love the first one - it gives a sort of 'impressionist' effect - could be a painting. Wonderfully soft and magical. I find these effects fascinating and in a way they make us a see a place a little differently. The second one is perhaps a little too much of the dotted effect but it's still very nice.

I love that you try these different things, Nathalie - you always inspire me.

chri said...

Oui, oui, je suis d'accord!

jb said...

I'm with Virginia on this (although she's Olderer School than me...)
That said, the top image is ace - reminiscent of batik effects

Dianne said...

Bonjour Nathalie ~ I love the top pic in fact at first I didn't know if it was a painting or a photo.
Lovely effect.
xx
Dianne

PeterParis said...

I would agree with Virginia here. The landscapes down there are sufficiently nice and hardly need any special treatment. I don't really like to be conservative, but here I beleive I will vote for the last one, the original.

But I really like your x-ray treatmant of the vegetables!!

PeterParis said...

I would agree with Virginia here. The landscapes down there are sufficiently nice and hardly need any special treatment. I don't really like to be conservative, but here I beleive I will vote for the last one, the original.

But I really like your x-ray treatmant of the vegetables!!

Caroline said...

My vote is for the original!

Michel Benoit said...

Les filtres sont assez frustrants quand il s'agit d'imiter une technique ou un support, parce que l'on reconnaît la plupart du temps une photo "trafiquée".
Pour arriver à ce que l'on désire, il faut souvent utiliser des filtres qui ne sont pas forcément prévus pour cela au départ, et surtout : mélanger les effets de plusieurs filtres, ce qui demande des temps de travail conséquents...
Il existe ce que l'on appelle des "scripts". Ce sont des petits fichiers de commande qui font exécuter automatiquement une série de filtres ou d'effets dans un but donné. Assister au déroulement du travail sur l'image en suivant les commandes du script est très enrichissant.
Je ne sais pas s'il existe des scripts sur Photofiltre Studio X par contre...

Je préfère la troisième, car elle est restée photographique mais a gagné en richesse et en chaleur dans sa palette de couleurs.

Cela m'est arrivé deux fois de publier une image travaillée avec des filtres. Une dont tu disais être sous le charme et une autre qui te ferait aimer les sens interdits ICI !

mum said...

Moi Nathalie si je puis me permettre .. laissez le pointillisme aux peintres de l'époque... et essayez de travailler non pas sur des toits et autres choses ds ce genre mais sur motifs plus percutants, style portrait, motifs géométriques et alors là oui vous allez vous amuser et deviendrez créative.

jeandler said...

C'est la seconde que je préfère.
Pour son pointillisme à la Seurat,
son aspect un peu délavé qui la pousse vers l'aquarelle (plus finement, plus sûrement que la première)et qui fait oublier que ce jour-là le soleil n'était pas au rendez-vous. les toits chantant.

Michel said...

I am probably old fashioned but I like the original shot best followed by #3. I love Villeneuve Les Avignon. I have cousins who have lived there for many years and we go often.

Nathalie said...

I'm amazed at the variety of responses I'm getting - not everyone agrees, it's a matter of personal preference obviously. But I'm really enjoying your feedback, thanks !

Je suis impressionnée par la diversité de vos réactions. Pas d'unanimité à ce que je vois. Mais merci à tous de vos avis, c'est vraiment intéressant !

Tilia said...

Question choix entre tes trois versions, j'hésite entre la première et la troisième, avec une petite préférence pour la troisième.

Je viens de faire des essais avec ce logiciel (libre) que j'utilise de temps à autre. J'ai mis les résultats dans cette page.

Anonymous said...

I like the top one the best as the colors are warmer and its softer in its edges without being frenetic like the pointillistic one. It gives a contemporary edge without being too contorted.

Ténèbres à la lumière... said...

Bonjour! Nathalie...
Are you asking me? When it comes to your photographs...That is like me choosing my favorite child of four children...That is if I had children.

However, I have to agree with some of the previous commenter' and say that the first photograph is my favorite painting?!? photograph, but No#3 come in a very close second.

I must admit that photograph four looks like a guider for photographs One, Two and Three...Merci, for sharing!

DeeDee ;-D

Judith said...

Old school here. I like the original. I think of the digital tools as being your servant; if the original did not please you, or convey what you intended when you took the photo, then the tools are there waiting. But I confess, I am often put off by too much color saturation or otherwise what I see as too much fiddling with photos. On the other hand, with your eye, I think it likely that the digital tools will become your servant soon.....and not be intrusive.

claude said...

J'aime assez la troisième, moi. Te dire pourquoi, je ne sais pas, Mon oeil me dit simplement la troisième.
Moi, j'en suis au stade où j'essaie de faire de belles photos naturelles. Je n'ai pas encore essayé le traitement, M'y mettrais-je un jour ? That is the question !

Delphinium said...

alors mon premier choix c'est la 4ème, parce que je suis une puriste et que je ne retravaille pratiquement jamais mes photos! Et puis mon deuxième choix, c'est la 3ème, sans doute parce que c'est celle qui ressemble le plus à la réalité de la 4ème.... je suis une puriste... une puriste, je n'aime pas l'eau dans le whisky. :-)))

Andrea said...

I would go about it this way: I don't like the pointillist style because I think the program just takes the colors which are already there and makes them "dots" whereas a real pointillist would deconstruct the colors and carefully place them. The Watercolor is far better because it looks quite like a watercolor, except I wouldn't expect so much detail in some of the colors necessarily, or at least the same level of detail throughout. The third one is very nice; it appears to be sketched, esp. in the background greenery and the shading on the houses; I like that one very much. Of course I prefer the photo over all of them--but that's just my taste.

Michel Benoit said...

I agree, Andrea.

Caro du Jallouvre said...

C'est difficile !
Je pense que je choisirais l'avant dernière, parce que j'aime beaucoup l'effet rendu, on dirait un peu une photo ancienne avec le ton froid...
Mais j'aime aussi beaucoup la première, qui me fait penser à un tableau impressioniste ! ;)

Muriel said...

les effets "aquarelle" et "pointillisme" éliminent avantageusement les éléments disgracieux du paysage comme les antennes de télé. L'effet "sanguine" vieillit la prise de vue comme si elle avait été faite il y a cent ans. En outre, sa teinte plus chaude que l'original rend le paysage plus accueillant.

Mais l'aquarelle aurait fait des aplats de tailles différentes sur chacun des toits plutôt que des petites plaques de la même taille partout. L'effet "pointillisme" rend le paysage confus.

Nathalie said...

Andrea, Black beauty et Muriel je me sens très proche de vos commentaires. Moi j'apprécie d'avoir ajouté quelque chose à la photo d'origine que je trouvais manquer de relief mais si chaque effet a des cotés intéressants, le pointillisme est le moins convaincant des trois.

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