Wednesday, 20 February 2008

Art or what?


Avignon's museum of modern art, the Collection Lambert, currently displays a rather intriguing work of art on its outside wall along boulevard Raspail . It reads Priez comme nous - pray like us.
On my photo, the shadows of the plane trees across the street add a whole new dimension to the piece, but do nothing to help understand it. What cryptic message is it supposed to convey? As is the rule with conceptual art, the author probably produced a lengthy paper destined to enlighten our souls as to the depth and breadth of the message, but I haven't read it. Would you like to try and make up your own? It could be fun!
collection Lambert Avignon
La Collection Lambert, musée d'art moderne d'Avignon, expose actuellement sur sa façade sud, côté boulevard Raspail, cette oeuvre où l'on peut lire en dessous d'un oeil ouvert, les mots Priez Comme Nous.
Sur ma photo, l'ombre des platanes nus ajoute une nouvelle dimension au tableau mais n'en éclaire pas le sens. Que faut-il en penser ? Comme il est de règle dans l'art conceptuel, l'auteur a probablement écrit un long papier pour éclairer nos pauvres âmes sur la profondeur et la dimension de l'oeuvre, mais moi je n'ai pas la clé. Et si nous tentions de l'inventer ? Soyez créatifs, ça pourrait être amusant !

28 comments:

chriscot said...

Priez, comme nous pour que de l'oeil je ne cligne pas...

chriscot said...

...pour qu'une larme ne me vienne pas...

Anonymous said...

Intolérance versus tolérance.
Bon il faut y rentrer dans ce musée et nous dire... c'est un peu loin pour moi. Il doit y avoir une expo.

ichandrae said...

ca c'est puissant pour moi
ca veut dire
c'est seulement ma religion qui est digne
alors priez comme nous
c'est l'intolerance
c'est beau sans doute

Annie said...

Pray with open eyes, perhaps? Whenever I do that my grandson reminds me to close my eyes.

Rambling Round said...

Just makes me think that "Big Brother" (the government) is watching me!

claude said...

Déjà que l'art moderne ne me "parle " pas beaucoup, je l'avoue, mais alors là, si il se met à parler en image !!!! J'ai beau réfléchir, je ne vois pas.
Ptriez avec les 2 yeux ouverts, comme dit Annie, pourquoi, pas pas. Priez que d'un seul oeil, pourquoi tout court ? En fait chacun prie comme il peut...
Par contre, l'ombre des arbres sur le mur est très belle.
Cet oeil me fait penser à "l'oeil était dans la tomùbe, et regardait Caïn".

Nathalie said...

Chriscot, bel humour

Oh I love your suggestions!
Personally at this stage, I'm with anonymous.
I see it as a charge against intolerance, against the dangerous people who want the rest of the world to "pray like us" - and prepared to go to war for that, if that reminds you of something. We should keep our eyes open against it. But that's only my interpretation, what else can you can come up with?

Ah merci de vos suggestions !
Pour l'instant, moi je serais plutot du côté d'anonyme. Je le vois comme un pamphlet contre l'intolérance, contre tous les bien intentionnés qui veulent que le reste du monde prie comme eux - et qui sont prêts à faire la guerre pour y arriver, si vous voyez la référence à l'actualité. Nous devons garder les yeux ouverts contre ces gens-là...
Allez on continue, vous avez sûrement autre chose à proposer.

Peter said...

I would be surprised if there really is something religious behind this message, but as proposed above, hopefully something against intolerance! Can you please try to get hold of that lengthy document you are referring to? I would SO much like to read it!
Hope the sun is still shining over there, as it did when you took your photo with the nice shadow!

Olivier said...

« Venez et priez comme nous, et vous aurez la vie éternelle ! »
amusant, cela fait parti d'une priere pour aider les gens dans les moments difficiles (pour les croyants evidement) mais en ce moment d'election municipale cela pourrait etre un slogan "« Nous savons ce qu’il vous faut, alors votez comme nous… ! ».
L'avantage avec l'art moderne, cela fait dire ce que l'on veut, comme on le veut.
sinon, belle photo nathalie, avec ces arbres devant, cela rend plus mysthique ta photo.

oldmanlincoln said...

Interesting post and message. I just saw a story about our universe and the demise of the sun. We will need more than prayers in 50 million years and that part really bothers me.

Sally said...

Err, no! Thanks but no thanks.
I have been enjoying reading about Cravaggio lately, and might stick to that for a while. Though as the Bad Boy of 400 years ago Rome I am sure he perplexed, amazed and frustrated many....and lots of words have been written since his more recent "rediscovery"!

Sorry I have not dropped in much lately; haven't been too well - just able to maintain my own daily postings. But hopefully I am on the mend again. And ready for travels

Marguerite-Marie said...

il ne suffit pas de prier encore faut-il garder les yeux ouverts...j'ose espèrer que c'est dans ce sens.

Kevin at OrganicPIX.com said...

Terrific capture, and love the silhouette shadow of the tree over this eye!
Speaking of 'eyes' you have a wonderful one for photography! As well as a talent for words (in French and English!)
I am anxious to view all your work!

Maxime said...


Entre spiritualité et mythologie, l'auteur se glisse dans l'interstice; voyeur/voyant, l'œil est à la fois invocation du mystère et transcendance de celui-ci. Le cyclope regarde Ulysse, mais que voit-il? Le "Nous" renvoie à l'innocence perdue, à l'épieu qui bientôt transpercera l'oeil unique. A travers cette invocation, l'auteur nous invite à se joindre à lui dans une approche récursive de l'identité de l'œuvre, le regardé devenant le regardeur et le regardeur dardé d'un regard: Ce regard de l'œil qui, sur le dollar américain contemple l'univers de par-dessus le triangle maçonique. Il s'agit, vous l'aurez compris "du premier coup d'œil" d'une œuvre engagée protestant contre la vision spiritualiste que l'Amérique tente d'imposer au reste du monde.

PS : j'adore l'art contemporain ! - et j'ai du mal à lire les catalogues sans être plié de rire!

Nathalie said...

Ah dans mes bras Maxime, tu remportes haut la main le prix du verbeux verbiant.

Merci merci, tu as dépassé mes espérances, te lire est un délice, le pastiche est plus vrai que nature !

Je suis comme le petit prince devant son mouton dans une caisse : "c'est tout à fait comme ça que je le voyais !"

Mme Benaut said...

I see a very sad eye Nathalie, backdrop though it is to your plane tree shadows. I think it is an Arabian eye or perhaps an African or Indian or Bangladeshi. Someone with enormous trouble, hoping for something, anything. As long as it is not an invitation to pray 5 times a day ... I'll pop back later to see what the answer is.
As much of Maxime's that I could read without resorting to a dictionary, I think that he must be a poet at heart!

Nathalie said...

Between spirituality and mythology, the author slips into the crack; both voyeur and visionary, the eye is both an
invocation of the mystery and transcendence thereof. The Cyclops looks at Ulysses, but what does he see? The "We" (Nous) relates back to lost innocence, to the stake that soon will pierce the unique eye. Through this invocation, the author invites us to join him in an recursive approach of the artwork's identity, with the watcher now being watched and the eye facing the eye: the eye that on the American dollar contemplates the universe over the Masonic triangle maçonique. You will surely have understood "at the first glance" that this work is a powerful protest against the spiritualistic vision that America tries to impose on the rest of the world.

Maxime adds: "I'm a lover of modern art but I can't read a catalogue without bursting into laughter."

I hope my translation does justice to the original. If it's unclear at times, that's perfectly normal. Maxime did a fantastic job at copying the unmistakable style of these catalogues. Thanks Maxime for a great laugh.

Peter said...

... yes, thanks!

Technodoll said...

Oh it's totally George Orwell's 1984-esque! Brrrr. But I like it :-)

Jilly said...

I love the photo with those shadows. I don't like the words and that eye at all. I find it invasive and elitist in some way. And scary.

ichandrae said...

aussi - il ya seulement un oeil n'est-ce pas?
alors pour moi ca represente-seulement un point de vue.

Michel Benoit said...

"Priez comme nous" ne veut pas dire "ralliez-vous à notre religion" mais "Priez vous aussi". L'oeil nous renvoie à notre image humaine, nous enveloppe dans notre humanité : nous sommes tous pareils : qu'on le reconnaisse ou qu'on le refuse, nous avons tous besoin de prier, quels que soient nos croyances ou nos athéismes.
"Priez comme nous" est une requête d'humilité.
Voilà mon analyse (je ne la traduis pas en anglais, c'est trop de travail).

Nathalie said...

Merci Michel pour cette interprétation beaucoup plus humaniste et positive que celle que j'en avais !

Nathalie said...

Précision du 24 mars: je suis retournée au musée demander des précisions sur cette oeuvre, elle est de Barbara Kruger, spécialiste de ce type de travail, association d'une photo en noir et blanc et d'un message en blanc sur fond rouge. Googlez Barbara Kruger pour en savoir plus.

I finally went back to the museum to ask for more information about the author of this work. Her name is Barbara Kruger and she specialises in works similar to this, a black and white photo in very large format associated with with a caption in white letters on a red background. He aim is to generate a reflexion about the relation between man and society or religion.

richard said...

I'm a bit late on this. Not a fan of conceptual art but...

This reminds me of posters that appear on churches. The fact that it appears on a non-church, but an establishment of "worship" might have something to do with the message. But then with conceptual art we never know if there is a message or if "any message is the message" or "just make up your own"

ed said...

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元美女 said...

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